Goed voorbereid aan de start van The Dutch 750

Op 1, 2 en 3 oktober staat The Dutch 750 gepland. Een mooi evenement, dat absoluut, maar ook een flinke uitdaging. Zeker voor de deelnemers die ervoor kiezen om de complete afstand van 750 kilometer in drie dagen te rijden. Waar moet je nu rekening mee houden en hoe bereid je je voor? We vroegen Guido Vroemen om advies. Hij is sportarts en trainer van sporters tot op olympisch niveau. Eén ding dat we eigenlijk al wel wisten bevestigde hij direct; “Het begint met een goede voorbereiding.”

Die voorbereiding, die gaat om meerdere dingen en dat samen maakt dat je als deelnemer het eerste weekend van oktober ook op een goede manier door gaat komen. “Fietsen is een sport waar je gewoon veel uren moet maken, zeker als het doel is om drie dagen achter elkaar veel kilometers te maken”, zo zegt Vroemen. “Je motor moet sterk genoeg zijn en je moet goed herstellen. Daarom is het bijvoorbeeld belangrijk om in de voorbereiding een aantal keren lange tochten van 250 kilometer te rijden. Dus een paar keer een weekend met zo’n lange rit van 250 kilometer en dan een dag erna ook weer 100 kilometer.”

 

Het gaat echter niet alleen om het fietsen van veel kilometers. Nee, er zijn nog heel wat meer dingen van belang. Want wat te denken van goede voeding. “Je moet zorgen voor een goed herstel na de zware trainingen; eet voldoende eiwitten en koolhydraten om alle voorraden weer te vullen. De volgende dag moet je ook weer gevuld aan de start staan. Zorg daarbij goed voor jezelf tijdens de trainingen en maak een gedegen plan, waarmee je geregeld genoeg voeding en vocht binnen krijgt. Een app die je kan helpen hierbij is de EatMyRide app.”

 

En dan is er nog datgene wat iedere wielrenner tot in de puntjes beheerst; het bankhangen! Ofwel; zorg ervoor dat je je rust goed pakt. “Slaap genoeg”, is Vroemen er duidelijk over. “Naast veel trainen is veel rusten ook heel belangrijk, zonder rust geen vooruitgang!” Wat daarop aansluit is dat je slim met je energie omgaat; “Je moeten doseren tijdens de ritten. Weet welk intensiteitsniveau je langdurig kan volhouden. Als je met een vermogensmeter fietst en je weet je FTP (omslag vermogen wat je ongeveer 45-60 minuten kunt volhouden), dan moet je op ongeveer 70-75% van dit vermogen rijden en niet veel hoger. Wat je hartslag betreft zal dit ongeveer 75-80% zijn van hartslag bij dit punt.”

 

Tot slot nog een laatste tip: “Zorg ervoor dat je materiaal piekfijn in orde is!”

Om de ervaring van de website te verbeteren en je beter van dienst te zijn, maakt deze website gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met het gebruik van cookies.
Meer informatie. Akkoord